فروآلیاژها
نوشته شده توسط : حسینی

برای شناخت کامل فروآلیاژها لازم است ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که فروآلیاژ چیست؟ در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ داده‌ایم.

 
 

فروآلیاژ اصطلاحی است که برای شناسایی آلیاژهای مختلف آهن با نسبت بالایی از یک یا چند عنصر استفاده می شود.

به عنوان مثال کروم، آل، منگنز، مو و غیره که در تولید انواع فولادها و آلیاژها استفاده می شوند و ارتباط نزدیکی با صنایع فولاد دارند.

 

 

آلیاژهای آهن (کمتر از 50 درصد) و یک یا چند فلز به عنوان منابع مختلف عناصر فلزی در تولید فولادهای آلیاژی مهم هستند.

فرومنگنز، فروکروم، فرومولیبدن، فروتیتانیوم، فرو وانادیوم، فروسیلیس، فرو فسفر و فرو فسفر از مهم ترین انواع فروآلیاژها هستند. این مواد برای استفاده مستقیم در تولید محصولات شکننده و نامناسب هستند، اما منابع مفیدی از این عناصر برای آلیاژسازی هستند. فروآلیاژها معمولاً دارای گستره ذوب کمتری نسبت به عناصر خالص هستند و می‌توان آنها را راحت‌تر در فولاد مذاب ترکیب کرد.

 

 

آنها برای دستیابی به یک ترکیب شیمیایی خاص و ارائه خواص لازم برای تولید محصولات خاص به فولاد مایع اضافه می شوند. آنها تقریباً در تمام فولادها استفاده می شوند. به عنوان مثال، کربن ساده، فولاد ضد زنگ، آلیاژ، برق، ابزار و غیره.

فروآلیاژها از سنگ معدن آهن، سنگ آهن یا سنگ آهن، کک یا زغال سنگ و شار با عملیات حرارتی بالا در کوره های قوس الکتریکی غوطه ور تهیه می شوند.

فروآلیاژ چگونه ساخته می شود؟

الف) یک کوره بلند با واکنش جریان هوا

(اکسیژن) که تحت فشار وارد کف کوره می شود، مخلوطی از سنگ معدن فلزی، کک (عامل کاهنده) و شار (معمولا سنگ آهک)، فلزات مایع تولید می کند.بالا. کک در قسمت پایین مشتعل می شود و با هوای اجباری به سرعت می سوزد. اکسیدهای آهن موجود در سنگ معدن توسط کربن و مونوکسید کربن موجود در کک به آهن مذاب تبدیل می شود. سرباره از شار سنگ آهک، خاکستر کک و مواد تشکیل شده از واکنش ناخالصی های موجود در سنگ معدن با شار تشکیل شده است. در حالت مذاب روی چدن شناور می شود. گازهای داغ از ناحیه احتراق بالا می آیند، مواد تازه را در پشته گرم می کنند و سپس از مجاری نزدیک بالای کوره خارج می شوند. فرود مواد اولیه به ته کوره بین 6 تا 8 ساعت زمان نیاز دارد و در آنجا محصول نهایی سرباره مایع و آهن مایع به دست می آید. کوره های مدرن در گرم کردن هوای فشرده و استفاده از سیستم های بازیابی برای استخراج گرما از گازهای داغ خروجی از کوره بسیار کارآمد هستند.

 

 

ب) فروآلیاژ از ظرفی با آستر نسوز تشکیل شده است که عموماً در اندازه های بزرگتر با آب خنک می شود و با سقف جمع آوری می شود و از طریق آن یک یا چند الکترود گرافیتی وارد کوره می شود.

 

از خمیر الکترود در ساخت فولاد و آلیاژها استفاده می شود.

این آلیاژها خواص منحصر به فردی را در فولاد و چدن ایجاد می کنند و در طول فرآیند تولید نیز فعالیت های مهمی را انجام می دهند.

بنابراین ارتباط تنگاتنگی با صنعت فولاد دارند. همچنین بیشترین مصرف فروآلیاژها مربوط به این صنایع است.

 

جهت استعلام قیمت فروآلیاژ و همچنین خرید فروآلیاژ با ما در تماس باشید.





:: برچسب‌ها: فروآلیاژ , فروآلیاژها , انواع فروآلیاژ ,
:: بازدید از این مطلب : 332
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 ارديبهشت 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: